De nieuwe PowNed-serie 112-nieuwsjagers zorgt voor veel commotie, ook binnen de wereld van fotojournalisten en hulpverleners.
Naar aanleiding van de vele reacties die Hulz Media de afgelopen weken heeft ontvangen, wil het mediabedrijf haar standpunt duidelijk maken.
Volgens Chantal van Hulz Media leeft er bij veel hulpverleners onvrede over het beeld dat het programma schetst. “Vanuit verschillende richtingen kregen wij berichten met opmerkingen als: ‘Zie je, dit is hoe ze echt werken’. En daar moesten wij iets over zeggen,” aldus Chantal.
Zij vertelt dat ze zelf benaderd werd om mee te werken aan de serie, maar dit na meerdere verzoeken heeft afgewezen. “Ik ben zelfs meerdere keren per dag benaderd om toch mee te doen. Maar toen we hoorden dat PowNed het programma zou uitbrengen, wisten we eigenlijk al dat het een sensatiegerichte productie zou worden.”
Na intern overleg besloot Hulz Media om niet deel te nemen. “We hebben overwogen om mee te doen om te laten zien hoe het écht gaat, maar wisten tegelijk dat het zo gemonteerd zou worden dat niemand er positief uit zou komen,” legt Chantal uit.
Na het zien van de eerste aflevering voelde die verdachte verwachting bevestigd. “Het was tenenkrommend. Wat we zagen was misselijkmakend en treurig: schelden bij incidenten, ongecontroleerd gedrag, misbruik van perskaarten en een totaal gebrek aan respect voor hulpverleners. Dat heeft niets met journalistiek vakmanschap te maken.”
In de regio Nunspeet en omgeving, waar Hulz Media actief is, bestaat volgens het team een andere, meer professionele werkwijze. “Wij hebben jaren geïnvesteerd in een goede relatie met de hulpdiensten. Dat betekent respect, zorgvuldigheid en een professionele houding. Wij zijn er niet om ellende te scoren – maar om onafhankelijk verslag te doen van nieuwswaardige gebeurtenissen.”
Hulz Media benadrukt zich nadrukkelijk te distantiëren van het programma en de manier waarop sommige deelnemende fotografen zijn neergezet. “Dit is niet hoe échte persfotografen werken. Dit programma beschadigt het imago van een beroep waar dagelijks hard, vaak onder lastige omstandigheden, professioneel werk wordt geleverd.”
Tot slot richt Hulz Media zich rechtstreeks tot hulpverleners: “Heeft u vragen over hoe wij of onze collega’s werken, of wilt u weten waarom bepaalde keuzes worden gemaakt tijdens verslaglegging? U kunt ons altijd benaderen. Wij leggen dat graag uit, op een normale en respectvolle manier – niet zoals het in dit programma wordt getoond.”