Woning in gemeente Elburg blijkt vervuilde vuilnisbelt: honden, katten en vogels in beslag genomen

Gepubliceerd op 23 juni 2026 om 07:14

ELBURG – De Landelijke Inspectiedienst Dierenwelzijn (LID) en de politie hebben op woensdag 10 juni een inval gedaan in een woning in de gemeente Elburg.

De woning bleek ernstig vervuild en stond vol met afval. In het huis werden twee honden, drie katten en elf vogels aangetroffen die onder erbarmelijke omstandigheden leefden.

Volgens de LID lagen in de woning bergen whiskyflessen, lege verpakkingen van diervoeding, conservenblikken en grote hoeveelheden sigarettenpeuken verspreid door het huis. De woning werd omschreven als een complete vuilnisbelt.

De dieren leefden midden in het vuil en kregen geen hygiënische leefomgeving. De honden en katten liepen tussen het afval, terwijl de vogels in kooien zaten die vervuild waren met dikke lagen ontlasting. Daarnaast hing er in de woning een penetrante rooklucht van sigaretten. Vooral voor vogels kan dit ernstige gevolgen hebben, omdat zij zeer gevoelige luchtzakken hebben en slecht tegen rook kunnen.

De inspectiedienst heeft de dieren in overleg met het Openbaar Ministerie in beslag genomen. Zij zijn overgebracht naar een geheime opvanglocatie, waar ze worden verzorgd en tijdelijk onderdak krijgen.

Tegen de eigenares is proces-verbaal opgemaakt. Het Openbaar Ministerie zal zich verder over de zaak buigen en bepalen welke vervolgstappen worden genomen.

Tijdens de inval wist één van de drie katten naar buiten te ontsnappen. De komende periode worden pogingen ondernomen om het dier alsnog te vangen en eveneens onder te brengen bij de opvanglocatie.

Sinds begin 2024 is de Wet aanpak dierenmishandeling en dierverwaarlozing van kracht. Hierdoor zijn de straffen voor dierenmishandeling en verwaarlozing aanzienlijk verzwaard. Ook kan een rechter in ernstige gevallen een houdverbod opleggen, dat zelfs levenslang kan zijn.

Video onder de foto's

Video & foto's : LID