Gemeente Nunspeet biedt compensatie aan gedupeerde mantelzorgers na faillissement Groupcard

Gepubliceerd op 5 december 2025 om 14:16

Mantelzorgers in Nunspeet die getroffen zijn door het faillissement van Groupcard kunnen een compensatie aanvragen bij de gemeente.

Door het faillissement van het bedrijf is de lokale Nunspeetse Kadopas waardeloos geworden. De pas, bedoeld als blijk van waardering voor mantelzorgers, kon tot eind juli worden gebruikt bij lokale winkeliers, maar werd daarna ongeldig verklaard.

De gemeente vraagt mantelzorgers via een vragenlijst aan te geven welk bedrag nog op hun cadeaupas stond toen Groupcard eind juli failliet ging. Om in aanmerking te komen voor compensatie, moeten aanvragers een foto van hun pas meesturen waarop het tegoed zichtbaar is.

In 2023 zijn 1500 Nunspeetse Kadopassen uitgegeven en in 2024 nog eens 1600. Hoeveel mensen precies geld zijn kwijtgeraakt, is nog niet duidelijk. De gemeente benadrukt dat zij niet kan garanderen dat het volledige bedrag wordt uitgekeerd. De hoogte van de compensatie hangt af van de inventarisatie van alle ingediende aanvragen.

Het faillissement van Groupcard trof niet alleen Nunspeet, maar gemeenten door het hele land. Tienduizenden mensen raakten hun tegoeden kwijt, goed voor miljoenen euro’s aan schade. In totaal meldden zich 2325 schuldeisers, onder wie particulieren en gemeenten die financiële klappen opliepen. Groupcard beheerde tegoedpassen en cadeaukaarten die vaak bedoeld waren om specifieke doelgroepen te ondersteunen of de lokale economie te stimuleren.

Met de compensatieregeling wil de gemeente Nunspeet haar mantelzorgers alsnog tegemoetkomen voor hun inzet, ondanks het landelijke debacle rond Groupcard.